torsdag 1 oktober 2009

Fint och smarrigt briochebröd

Mmm så gott detta bröd är, så saftigt & nyttigt hehe.
Vi bakade det igår & fint blev det ju för att vara första gången jag prövar det :)


Förresten så flyttar jag nog igen om 3 v, till mitt alldeles egna place i 3 månader, 48 kvm wihoo! :)

Briochebröd
300 g vetemjöl extra
300 g manitoba cream
15 g honung
30 g äggula
25 g jäst
300 g mjölk 30-35 grader
50 g smör
12 g havssalt
25 g smör till pensling av form
1 ägg och en gnutta salt till pensling

Väg upp mjölet i bunken tillsammans med honung & äggula.
Lös jästen i mjölken & häll det över mjölblandningen.
Knåda ihop 10 minuter. Tillsätt det mjuka smöret i omgångar, knåda vidare 10 minuter.
Tillsätt saltet och knåda ett par minuter till.
Lägg degen på ett mjölat bakbord, dela degen i 10 bitar och rulla till korvbrödrullar. Sätt dem i en form.
Jäs i 1,5 - 2 h. Pensla dem försiktigt med ägg.
Baka av på 200 grader i ånga och värme i ca 5 minuter, sänk sedan till 175 grader och baka dem ytterigare 30 min.
Ta ut formarna och stjälp upp bröden på plåten & ställ dem tillbaka i ugnen ytterligare 5 min för en hård skorpa runt om.
Låt svalna på galler.

Ha en skön torsdag, nu ska jag & baka prinsesstårta, roligt & gott ska det bli!
Bild kommer imorrn på min tårta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar