fredag 30 oktober 2009

Marsipantårta med chokladfyllning, vaniljkräm och grädde.

Kände att det var dags att prova en lite annorlunda marsipantårta.
Till ett av lagren så gjorde jag en härlig chokladfyllning, sen blev det vaniljkräm och grädde.
Blir spännande att smaka den!
Ska ha kalas här då alla är hemma idag, vilket är riktigt länge sedan sist : )
Jag har även bakat en browniekladdkaka, inte ett kalas utan choklad heller hihi!

















Tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp 5 minuter.
Vänd sedan ner mjölet och bakpulvret, rör om försiktigt.
Smörj och bröa en springform.
Grädda i ca 35-40 minuter på 175 grader i nedre delen av ugnen.
Tag ut den, loss den från formen och vänd den på bakplåtspapper så att den blir upp och ned.
Låt svalna en timma och skär den sedan försiktigt till 3 bottnar.


 


















Chokladfyllning till ett lager :
100 g mörk blockchoklad eller annan favorit
1,5 dl ovispad grädde
1 msk strösocker

Värm choklad, grädde och socker i en kastrull på medelvärme. Låt allt smälta och puttra en stund så att den blir tjock. Låt svalna så tar den ihop sig.

Vaniljkräm, detta recept räcker till 2 tårtor:
Mjölk ½ liter
1 vaniljstång
120 g äggula
125 g strösocker
Maizena 40 g
25 g smör

Koka upp mjölken och den urgröpta vaniljstången.
Vispa socker, gula & maizena för hand i en skål på sidan av.
Häll den uppkokta vaniljmjölken över äggvispet.
Sjud upp under kraftig vispning & låt sjuda ca 2 min så den blir tjock.
OBS! Vispa hela tiden!
Tag av från plattan och lägg ner smöret i bitar och rör om.
Plocka upp vaniljstången & häll över vaniljkrämen i en bunke.
Låt svalna innan du brer på tårtan.
Vaniljkräm går även bra att frysa!

Vispad grädde runt hela tårtan ca 3 dl!
Vit kavlingsmarsipan ca 400 g & mina egengjorda sugarpasteblommor.


















Jag skulle ha mej en fotograf, tårtan får inte ut sin rätt känner jag! Attans!
Ha nu en toppenhärlig fredag :-)

1 kommentar: