fredag 23 oktober 2009

Fransk hallonmoussetårta

Den här var jätterolig att baka & det är supergott med hallonmousse!!Garnerade min som ni ser med jordgubbe, hallon & blåbär.
Sommarbär & somrig tårta, men det kan behövas såna här färgglada moussetårtor nu när det är så mörkt ute!
Men lite mysigt med mörkret samtidigt, jag gillar att tända ljus & kura upp under en filt, äta godsaker & sträckse serier eller en bra film : ) .

Tyvärr så kunde jag bara ta kort med min skruttiga mobil, så därför blev det dålig bildskärpa.


 Hallonmousse att fylla och täcka vanlig delad sockerkaksbotten:
Räcker till två tårtor eller en välfylld!

Hallonpuré 225 g
Socker 140 g
Gelatinblad 3 st

400 g lättvispad grädde

Rör hallonpuré och socker till sockret smält.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 10 min & smält sedan i kastrull.

Värm hallonpurén och sockret till 20 grader.
Blanda i det smälta gelatinet och vänd sist ner den lättvispade grädden.
Låt stå i kyl 10 min för att stelna till.


Nu ska jag snart på skolan & sen lov :)
Ha nu en härlig & riktigt godsaksrik fredag, som det ska vara :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar