onsdag 18 november 2009

Två nya favoriter av Chokladpraliner

Okej, jag & choklad.
Jag älskar ju typ 99% av all choklad som finns i världen men idag har jag hittat två nya favoriter till min samling!
Vi gjorde dem idag på skolan & alla smaskade på glatt hihi.

Måste få säga att det känns tråkigt att jag inte har skrivit något på över en vecka!
Skolan tar verkligen mycket tid och ork!
Så jag bakar bara enkla godbitar hemma eller kopplar av med en massa choklad och annat gott :-) .
Men i helgen har jag tänkt baka, möjligen fredag, har hemstudiedag :-P .






















Här får ni recepten på de tokigt goda fyllningarna till chokladpralinerna från idag, de här måste ni prova!
Själv ska jag nog göra dem till jul igen de är så värd en plats på julgodisbordet!

Vi gjöt chokladskal som vi fyllde med någon av fyllningarna nedan. Gjöt i såna fina skal som i Aladdinasken.

Mörk chokladpralin fylld med ljuv chokladkräm100 g socker
100 g glukos
250 g grädde
250 g mörk choklad 56%

Koka socker och glukos till gyllenbrun karamell.
Värm upp grädden i mikron så att är het.
Häll i lite grädde i taget över karamellen & rör hela tiden.
Koka upp gräddkaramellen, tag av från värmen. Låt stå & dra 3 min.
Sila smeten över chokladen och mixa sedan med stavmixer.
Fyll i spritspåse & låt kallna innan man fyller skal.


Chokladpralin med härligaste kolakaramell
100 g socker
10 g glukos
90 g mandelmassa
25 g vispgrädde
10 g smör
50 g mjölkchoklad (om man vill)

Smält socker & glukos gyllenbrunt i kastrull.
Blanda mandelmassa, grädde & smör och tillsätt lite i taget på låg värme.
Mixa med stavmixer så att allt blandas, fyll sedan i spritspåse.
Fyll i gjutna skal.


Sen vill jag också uppmärksamma alla på att rösta på er favorit i Aladdinasken.
För till nästa jul byts det ut en!
Gå in på www.raddajulen.nu


Bilden ovan är lånad från Chokladfestivalens bilder, Naturhistoriska Riksmuseum.

Vi hörs snart igen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar