måndag 21 september 2009

Småfranskor doppade i vallmo eller sesamfrön

Det är riktigt gott att doppa småfranskorna/frallornas topp i vallmofrön eller sesam.
Min favorit är de med vallmofröna, mums!
Dessa småfranskor blev så härligt luftiga & saftiga precis som de ska vara tycker jag!
Mycket godare än de förra frallorna jag bakade & jag som gillade de så mycket, men dessa vinner lätt!

Ta nu fram dessa ingredienser och sätt igång :) !

 
Småfranska doppade i vallmo eller sesamfrön
50 g jäst
4 dl vatten
25 g smör
1 äggula
1 msk honung
1 tsk salt
9-10 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke.
Smält smöret och tillsätt vattnet. Värm vätskan till fingervarmt.
Lös upp jästen med lite av vätskan.
Tillsätt resten av vätskan, äggulan och honungen.
Häll i nästan allt mjölet och arbeta degen kraftigt 5-10 minuter. Tillsätt saltet på slutet.
Låt degen jäsa minst 30 minuter.
Ta upp & knåda degen på mjölat bakbord. Dela den i 18-20 delar (70 g styck).
Forma runda bullar.
Blöt ett papper doppa frallans topp i det blöta pappret & sen i skål med t ex vallmofrön.
Låt jäsa minst 30 minuter till på klädd plåt. Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda mitt i ugnen i 5 minuter. Sänk därefter värmen till 200 grader & grädda ytterligare ca 7 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk.


Nu är det dags för mej att sätta igång med alla måsten! Skulle ha sig en liten ompalomp som fixade allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar