fredag 28 augusti 2009

Cream Scones och Lemon Curd

Så himla gott det här ihop!
Äkta Engelska Scones med grädde i smeten & till dem den ljuvligt goda krämen Lemon Curd.
Är som besatt av den!  & jag som var så skeptiskt  innan jag smakade den!
För citron brukar inte vara min favorit, men nu är jag bevisad motsatsen för Lemon Curd kommer jag göra snart igen : ) !


 Cream Scones
280 gram vetemjöl
50 gram strösocker
2 tsk / 10 gram bakpulver
1/4 tsk salt
76 gram smör, skuret i bitar
1 stort ägg
1 tsk vanilj
120 ml grädde

Använd en stor bunke för att röra ihop mjöl, socker, bakpuler och salt.
Skär smöret i små bitar & blanda in det i mjölblandningen tills klumparna försvunnit.
Blanda ihop grädden, ägget & vanilj i en liten bunke & tillsätt nu det i mjölet & rör samman.
Forma ca 15 st scones, pensla dem med grädde så får de den gyllene färgen.
Grädda i ugnen på plåt med smörpapper. 190 grader 9-11 minuter.



 Lemon Curd
3 stora ägg
50 -75 ml juice pressad ur 1-2 citroner
150 gram strösocker
2 -4 gram rivet citronskal
56 g smör, rumstemperarat & skuret i små bitar

Blanda i en rostfri bunke ägg, socker & citronjuice. Koka upp vatten i en kastrull & ställ i den rostfria bunken (vattenbad).
Koka & rör HELA tiden snabbt tills den får en krämig konsistens, tar ca 10 minuter.
Ta av från plattan & häll direkt krämen genom en sil. Rör ner smöret så det smälts ihop med krämen.
Tillsätt nu lite rivet citronskal & låt krämen svalna, den tjocknar klart då den kallnat & blir som vaniljkräm i konsistens. 




Nu efter att ha få vilat magen efter pizza så ska jag ta & baka något smarrigt : )
Är så himla trött efter skolveckan så oh vad jag ska njuta av helgen!
Hörs snart igen , njut nu av fredagen med massa gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar