torsdag 13 augusti 2009

Cookies med smak av kanel och vanilj

Gud så goda de här blev, kan inte slita mej från dem!
Jag älskar egentligen kanel men oftast bakar jag ändå kakor med kakao för att jag brukar vara mest sugen på det.
Men denna dag blev jag sugen på att baka cookies med kanel & vanilj istället. Antagligen pga det faktum att det blev en massa lösviktsgodis i går kväll till en sen film & i mina blandningar är det 99% choklad i ; )
Det här är ett måste för alla cookielovers där ute, kan tänka mej de passar utmärkt att smula ner i en god vaniljglass. Utmärkt till mjölk vet jag redan att de passar hihi.


 Det här receptet hittade jag på själv, så här har ni mitt recept:

Amerikanska cookies med kanel & vanilj
100 g mjukt smör
½ dl strösocker
3/4 dl farinsocker
1 ägg
1 ½ tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
liten nypa salt
2 ½ dl vetemjöl


Ugn 200 grader.
Smör & socker rörs ihop till en smet. Tillsätt äggen & rör lite pösigt.
Blanda i kanel, vanilj, bakpulver.
Tillsätt nu mjöl lite i taget & rör till en smet.
Dutta ut med hjälp av skedar 13 st stora eller 25 st i "vanlig" storlek, på bakpappersklädd plåt.
In i ugn 8-12 min beroende på storlek på dina kakor, du ser när de är gyllene & klara.
 


Nu måste jag snabba mej & fixa mej! Ska & träffa en go vän & gå på café & äta gott & prata om allt mellan himel & jord. Vi hörs snart igen : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar