söndag 12 juli 2009

Prinsesstårta

Hej : )
Idag har det bakats för min del två desserter för jag har haft kalas i afton.
Det här är bara andra gången i mitt liv jag gör en prinsesstårta men kul var det!
Här har Ni den ena :


Prinsesstårtan
Tårtbotten:
3 ägg
3 dl socker
1 dl varmt vatten
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Ugn 200 grader.
Vispa ägg & socker pösigt för hand.
Tillsätt det varma vattnet mot slutet av vispningen.
Rör nu försiktigt ner lite mjöl i taget & därefter bakpulvret.
Smörj & bröa en springform, häll ner smet & in i nedre delen av ugnen.
Först 200 grader i 20 minuter sedan 175 grader.
Låt kallna innan uppskärning i 3 delar.



Fyllning : 3 dl vaniljkräm , vispad grädde ett paket 300 ml, färska jordgubbar & banan blandat på en av våningarna.
Dekorering : Jag gjorde blommor av sugarpaste & florsockrade marsipanlocket.



Nu blir det film & godis!
Ha en fin söndagkväll : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar