måndag 30 september 2013

Nyckelpigetårta

I helgen så bakade jag två tårtor till min brorsdotter 3-årskalas, varav denna var den ena. Har aldrig bakat barntårtor eller figurtårtor förut, men det var riktigt kul så det vill jag pröva mer inom! :-) Finns nu mycket mer tid till att pyssla på med bakandet och bloggandet igen då jag för någon vecka sedan blev arbetslös. Och det är bara att skriva en kommentar eller mejla mig om ni har något önskemål om vad som ska dyka upp på bloggen eller om det är något ni undrar över :-) .

Nyckelpigetårtan innehåller chokladbottnar och är fylld med chokladfrosting, hallon och vispgrädde. Den är täckt och dekorerad med marsipan, förutom det vita som är av sugarpaste då marsipan aldrig går att få helt kritvit. Jag väljer att framförallt använda mig av marsipan av den anledningen att jag tycker att det är så mycket godare än sugarpaste och det verkar det vara många som håller med om.



Chokladtårtbotten
Rund springform 18-22 cm
75 g normalsaltat smör
1 dl mjölk 3%
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver

Smörj och bröa formen och sätt ugnen på 175 grader. 
Smält smör och mjölk ihop i en kastrull på plattan. 
Vispa med elvisp ägg och socker vitt och pösigt, ca 5 minuter. 
Slå smörblandningen över äggvispet och rör till jämn smet. Vänd i de torra ingredienserna. 
Grädda i nedre delen av ugnen ca 35- 40 minuter.
Går utmärkt att frysa och plocka fram vid behov. Botten delas i 3 delar.

Chokladfrosting att ha på första bottnen:
135 g philadelphiaost
70 g normalsaltat smör rumsvarmt
2 msk kaffe eller mjölk
2,5 dl florsocker
1 dl kakao
1 tsk äkta vaniljsocker

Vispas fluffigt och jämt, bred ut över första botten. Spara eventuellt lite för att stryka ut ett riktigt tunt lager och strö frysta eller färska hallon på cirka 200 gram. Vispa 4 dl grädde och och stryk som en kupol ovanpå hallonen. Lägg på sista botten och stryk ett tunt lager vispgrädde på och runt tårtan.
Kavla marsipan och täck tårtan.




Uppdaterar om någon dag om den andra tårtan som bakades, ha en fortsatt fin dag :-) 

1 kommentar: