torsdag 13 december 2012

Pepparkakor med kristyr

Det är ju så gott, pepparkakan blir ju dubbelt så god :-) Och roligt att spritsa kristyr, har bara gjort det två gånger totalt i mitt liv och igår var den andra gången. Första gången var för någon jul sedan, underligt jag inte gjort det nå mer än så egentligen. Men det har som bara inte blivit av!
Igår så spritsade jag ordet Lucia på en plåt med stora pepparkakor, de på bilden nedan. Kul och riktigt mumsigt! :-) Nedan kommer även receptet på Kristyr jag använde.





Kristyr för att spritsa på t ex pepparkakor:
200 g florsocker
cirka 0,5 dl äggvita
Vispas ihop, om den blir för lös för att spritsa är det bara att ta i mer florsocker och blir den för tjock blir det istället i  med mer äggvita. Kristyren går självklart bra att färga med karamellfärg eller pastafärg.
Och förresten om ni vill ha recept på världens godaste pepparkakor så finns det på min blogg om ni kollar etiketten Pepparkakor.

Om ni undrar varför jag helt plötsligt blivit så aktiv på bloggen igen så kan jag berätta det att det beror på att jag köpt ny dator hihi. Har varit utan dator sen i augusti och nu med ny dator är det ju plötsligt riktigt kul igen att blogga :-D

Hoppas ni haft en riktigt mysig Lucia!

2 kommentarer: