tisdag 10 februari 2015

Snickerskakor

Jag är tokig i nötter och choklad, godaste kombon mmm! Fikade jättegoda snickerskakor på ett café för ett tag sedan och letade sedan reda på ett recept på internet för att baka hemma. De blev mumsiga men nästa gång kommer jag minska på mängden cornflakes så att smaken av jordnötssmör blir ännu mer framträdande :-) .


Snickerskakor / jordnötskakor
1 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 dl kokos
1 burk jordnötssmör 350g
1/2 tsk salt
9 dl cornflakes - nästa gång minskar jag det till 5-6 dl

Smält ihop sirap, socker och jornötssmör. Blanda ner kokosflingorna och krossade cornflakes. Tryck ut i en form med bakplåtspapper i botten, min var cirka 30/35x20 cm. Ställ i kylen och låt stelna.

300 g choklad - jag använde mörk choklad ca 50% kakaohalt
Smält choklad och bred ut över kakan. Låt stelna och skär i bitar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar