torsdag 26 december 2013

Cheesecake med pepparkaka och choklad

Hej på er!
Att julafton redan är gjord, men julen är ju inte slut på länge ändå :-) . Hoppas ni myser, äter gott och har det bra. Här kommer recept och bilder på en jättegod och enkel cheesecake som jag bakade till min fina mammas kalas någon dag före julafton.
Hittade receptet på Ica.se, gjorde dock en ändring och dubblerade mängden pepparkakor till botten och tog lite mer smör. Botten blev alldeles perfekt i tjocklek då, hade tryckt upp den lite efter kanterna så därför ser den väldigt tjock ut på bilderna mot för vad den var då man skar en bit vilket det finns en bild på nedan.
Joel har fått börja agera fotograf då jag bakat något som ska upp på bloggen, det är helt perfekt enligt mig att slippa göra det de gånger han är i närheten! Denna gång tvingade jag han att fota ute i snön, det är ju så himla fint med foton tagna ute i dagsljuset tycker jag :-) . Jag råkade visst hamna på något jag med, trodde jag inte var i fokus men tji fick jag. :-P



Cheesecake med pepparkaksbotten
125 g normalsaltat smör
300 g pepparkakor
250 g vit choklad
75 g mörk choklad 70%
400 g philadelphiaost
1 dl kesella 10%
1 dl strösocker

Sätt ugnen på 175 grader och smörj en springform cirka 22-24 cm i diametern.
Smält smöret i en kastrull. Krossa pepparkakorna och blanda ned smöret.
Tryck ut smulblandningen i springformen och grädda i 10 minuter.
Smält den vita chokladen i en skål över vattenbad och tag av från värmen.
Hacka den mörka chokladen grovt.
Blanda färskost, kesella och socker i en bunke. Rör ned den vita chokladen och sist den mörka chokladen. Häll smeten över den gräddade botten och bred ut.
Låt stå kallt i minst 4 timmar före servering. Jag lät min stå ganska prick ett dygn.
Garnera med t ex kärnor ur ett granatäpple, lingon eller annan frukt eller bär.



Har idag varit på ettårskalas för söta Milja och eftersom jag fick äran att baka tårtan så kommer bilder och recept på den dyka upp här om någon dag. Förresten så finns jag på Instagram @sandrabakar, ha det nu finfint! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar