torsdag 28 november 2013

Line dance kaka

Det här är en av mina favoritkakor, helt galet goda! Så dessa bakade jag också i söndags och det rekommenderar jag er alla att göra detsamma ;-) .





Line dance kaka
300 g smör eller margarin
3 dl farinsocker
5,5 dl havregryn
5,5 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
(jag hade även i 1/2 tsk salt men det är valfritt)

Fyllning:
4 dl fet creme fraiche
3 dl strösocker
3 tsk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker

Smält smör eller margarin. Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ihop alla ingredienser i en bunke till en smulig massa. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en långpanna ca 30x40cm och tryck ut halva degen. Grädda 8-10 minuter mitt i ugnen.
Sjud ihop fyllningen under tiden i en kastrull (tillsätt vaniljsockret efter den är klar), rör så det inte bränner fast i botten.
Bred ut fyllningen och strö över kvarvarande smuldeg över. Grädda kakan ca 12-17 minuter till.
Låt kakan kallna och skär i bitar Jag lät den stå ute i 3 timmar då det var -5 och då höll den ihop bra för att skäras.



Nu ska jag ta och fundera vad jag ska baka till min ena systers kalas, hon fyller 28 år på fredag hipp hipp hurra för henne <3 :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar