söndag 20 oktober 2013

Gräddtårta med chokladbottnar & glasyr

Igår så firade vi min sambos far, så jag hade äran att få baka tårta. Så det blev två ;-) . Här kommer den ena!
Båda tårtorna består av hopplock av ideér och ändringar på recept jag hittat, alltså som det så ofta blir då jag får fria händer och det ska bakas hihi.
Den innehåller riktigt saftiga chokladbottnar med mycket chokladsmak, grädde, hallon, banan och en glasyr ovanpå tårtan av whipped cream cheese frosting. Mycket gott! :-)




Recept:
Min favoritchokladbotten
2 dl vetemjöl
2 dl socker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
1 stort ägg
1 1/4 dl filmjölk
1 1/4 dl kallt kaffe
½ dl raps eller matolja

Smörj 3 st runda formar (mina var 19 cm i diametern) och sätt ugnen på 175 grader. 
Sikta ner alla torra ingredienserna i en stor bunke. Tillsätt sedan övriga ingredienser och vispa ca 2 minuter till en jämn smet. Fördela smeten jämnt mellan formarna och grädda sedan i mitten av ugnen ca 17-20 minuter. Det går såklart bra att grädda allt i samma form men får då gräddas längre. Låt svalna. De går bra att plasta in och lägga i kyl eller frys om du inte vill göra tårtan direkt.

Whipped Cream cheese glasyr
1 dl vispgrädde
100 g cream cheese t ex naturell philadehiaost
1 dl florsocker 
1 tsk vaniljsocker

Vispa grädden hårt i en bunke. Rör ihop övriga ingredienser i en annan bunke och vispa sedan ihop dem med grädden. 

5 dl vispgrädde
1 stor banan
100 g hallon

På första botten hade jag hackad banan och hallon. Lägg på andra botten och ha på vispad grädde och stryk den jämn. Lägg över sista botten och täck hela tårtan med grädde, men ha bara ett tunt lager på toppen där glasyren ska strykas ut. 




 Prova att baka denna nu, sedan är det bara att fika och njuta :-) . Ett inlägg om den andra tårtan jag bakade dyker upp om någon dag med! Ha en fortsatt mysig dag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar