fredag 25 oktober 2013

Chocolate vanilla dream cake

Hej!

Här kommer recept och bilder på en saftig och god tårta med vaniljbottnar, hallon och bananbitar på en botten och sedan är resten av tårtan fylld och glaserad med whipped chocolate cream cheese frosting. Mums! :-)
Provade att göra om mitt favorit chokladbottenrecept till vaniljbottnar vilket blev toppen så det kommer helt klart att användas igen. Frostingen valde jag att göra i ett ojämnt mönster med spateln, tycker det är så fint på något sätt :-) Sedan toppade jag tårtan med mina handgjorda vita rosor av sockerpasta.





Saftig vaniljbotten
2,5 dl vetemjöl
2,3 dl strösocker
1,5 msk äkta vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 stort ägg
1,4 dl filmjölk
0,5 dl rapsolja
0,5 dl kallt vatten

Smörj 3 st formar ca 19 cm och sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt sedan övriga ingredienser och vispa ihop till en jämn smet. Fördela smeten i formarna och grädda ca 17-20 minuter i mitten av ugnen.
Låt svalna.

Whipped chocolate cream cheese
2,5 dl vispgrädde
250 g cream cheese t ex philadelphiaost
2,5 dl florsocker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 knivsudd bakpulver

Vispa grädden och bakpulvret hårt i en bunke.
Rör i en annan bunke ihop övriga ingredienser. Vispa ner dem i grädde, vispa bara tills den blivit jämn annars blir den lätt rinnig. Ställ i kylen en stund.

På botten ett hade jag 100 g hallon och en stor banan i bitar. Botten två strök jag på ett lager med whipped chocolate cream cheese. Lägg på sista botten och stryk ut frosting runt och på hela tårtan.





Nu ska jag ta och baka igen, morgondagens efterrätt! Blir spännande att se resultatet, har satt ihop ett nytt recept på cheesecake. Bara att hålla tummarna att det blir gott hihi! Ha nu en riktigt mysig helg :-) .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar