måndag 28 februari 2011

Kolasnittar, kolakakor eller sirapskakor!

Kärt barn har många namn ; ) !
Igår bakade jag denna klassiker kolakakan! Bakade även jättegoda brownies, men det receptet finns redan i kategorin Brownies och kladdkakor.

Ikväll har jag också bakat , galet goda kakor! Det allra bästa receptet någonsin på Chocolate Chip Cookies! Det receptet lägger jag upp om någon dag med, en ny favorit kan jag säga. Har ätit kakor så jag håller på att spricka!


 Kolakakor, kolasnittar, sirapskakor!
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rör smör och socker poröst i en bunke.
Tillsätt övriga ingredienser och blanda till deg.
Dela degen i tre delar och rulla ut dem till längder nästan liak långa som plåten.
Lägg dem på bakplåtspapper och platta ut dem lite.
Grädda i mitten av ugnen 175 grader 10-14 minuter.
Skär längderna sneda 3 cm breda bitar medan längderna är varma.



 Ta nu och baka kakor och förgyll måndagen med gott ni med ; ) !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar