onsdag 9 februari 2011

Smulpaj med äpple och kanel

Hej,

så länge sedan jag gjorde något inlägg!
Har varit så mycket på senaste med flytt och jobb så det jag har bakat på senaste är mest några ton chokladbollar! Galet besatt av chokladbollar just nu haha och ja, semlor blir det flera per vecka. Besatt av det med svar ja ; ) .

Men i afton kände jag för att göra något nytt till efterrätt och hade fått en idé i skallen igår kväll och det var detta:
Smulpajer gjorda i fina, stora muffinsformar!
De smulpajer jag gjorde idag blev alltså med en fyllning av äpple,kanel och socker.
Serverade dem med massor av vanilj/marsankräm till, så himla gott!


Min smulpaj:

6 st stora muffinsformar (amerikansk storlek)
100 g mjukt smör eller margarin
3/4 dl ljust farinsocker
3/4 dl strösocker
3 dl havregryn
1½ tsk vaniljsocker
Blanda till en smuldeg.

3 äpplen > skala. Hacka sedan i tärningar. Stek dem eventuellt.
Blanda med socker och kanel i valfri mängd.



Ugn 200 grader.
Ställ ut 6 st stora muffinsformar på en plåt.
Varva äpplebitar med smuldeg och överst massor av smuldeg.
In i ugnen ca 10-15 minuter.
Servera med vanilj/marsankräm eller glass.



Smulpaj är så galet gott och enkelt!
Dessutom får jag härlig känsla av sommar då jag äter dom. : )
Hoppas ni också har en mysig och god lill-lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar