söndag 12 april 2009

Amerikanska choklad och mandelmassamuffins

Snabbt gick det att bli söndag må jag säga! Onsdag 18.30 landade vi & imorrn 11.30 åker vi igen!
Men oh så bra jag har haft det & dagen är ju inte slut än på länge heller :-)

Efter dagens supergoda middag, min favorit : mammas pastagratäng så bestämde jag mej för att baka igen!
Igår hann jag inte då mamma bjöd familj & lite släkt på påskbuffemiddag & sen blev det mys hela kvällen : )

Jag bakade i afton :
Ljuvligt goda Amerikanska chokladmuffins med mandelmassa & extra mycket hackad choklad i!
Mums, mums, mums!


Ändrade om receptet jag hittat för länge sedan. La till hackad choklad & riven mandelmassa, plus lite mer socker än i receptet jag tänkte utgå från. Så här är min variant :

Ljuvliga Amerikanska choklad & mandelmassamuffins
4 dl vetemjöl
2 ½ dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
180 g hackad blockchoklad
1 ägg
1 dl mat eller rapsolja
3 dl mjölk
100 g riven mandelmassa



Ugn 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Blanda i en annan bunke olja,mjölk & ägg. Kör med elvisp 1 minut.
Häll sedan ner i det torra & rör samman till en smet. Tillsätt nästan all hackad choklad & riven mandelmassa.
Fyll en plåt med ca 17 muffinsformar & fyll dem till lite mer än hälften. Strö över lite choklad & mandelmassa på varje.
In i ugnen 15 - 20 minuter.



Nu ska jag ner & vara social plus mumsa kakor & godis :-)
Hoppas Ni har haft en härlig påskdag & att den fortsätter så :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar