måndag 9 juni 2014

Fransk royalepaj med bär

Senaste dagarna har verkligen sommaren varit här till 100% och då är det ju extra passande och gott med bärpaj till fika! Provade ett recept av Leila Lindholm, som jag ändrade lite på och nedan är min lite ändrade variant (ökade mängden mandelmassa och minskade mängden strösocker).



Fransk royalepaj med bär
Mördeg: 150 g kallt normalsaltat smör
4 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
1 ekologiskt ägg
1/2 msk kallt vatten

Nyp ihop tärnat smör med vetemjöl och florsocker.
Tillsätt ägget och vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.
Sätt ugnen på cirka 175-190 grader.

Royalesmet:
3 ekologiska ägg
2 dl kesella 10%
1 dl crème fraiche 34%
1/2 dl strösocker
150 g mandelmassa (jag använde märket Odense)

Vispa samman alla ingredienser till royalesmeten med riven mandelmassa.
Kavla ut degen på ett bakplåtspapper och vänd den över pajformen och fixa till (min är 25 cm i diametern och 3,5 cm hög).  Fyll med royalsmeten och strö över 250 g frysta eller färska bär. Jag använde 125 g hallon och 125 g blåbär. Grädda långt ner i ugnen cirka 40-50 minuter tills den stannat och fått en gyllene färg. Alternativt frys pajen och baka av vid senare tillfälle. Servera gärna med glass, vaniljsås eller vispad grädde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar