lördag 8 februari 2014

Våningstårta

Här kommet bilder och recept på min första våningstårta någonsin! Kul att göra och mycket god :-) .
Ljusa bottnar fyllda med hemmagjord vaniljkräm och hallonmousse. Spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Hallonmoussen är gjord med gelesocker och kan då ätas även av vegetarianer då det bara innehåller socker och geleringsmedel gjort av fruktkärnmjöl och karragenan.
Blommorna har jag gjort av sockerpasta och runt kanten på tårtan spritsade jag med kristyr.




Hallonmousse
165 gram hallon
2,5 msk vatten
1 msk strösocker
2,5 dl gelesocker
2,5 dl vispgrädde

Koka upp hallonen i vattnet tills allt mosats sönder och ser ut lite som sylt.
Häll sedan i gelesocker och strösocker och koka under omrörning i några minuter. Ställ kallt i kylen cirka 2 timmar. När det är kallt och tjockt vispar du upp grädden och blandar sedan ner den i hallonmoset. Räckte att fylla ett lager i både den stora och lilla tårtan.

Recept på vaniljkräm finns redan i min bloggs kategori Frosting och fyllningar.

Vaniljsmörkräm
150 g smör
180 g florsocker
1 msk vaniljsocker
cirka 0,5 dl kokande vatten

Koka 1 dl vatten.Vispa smör, florsocker och vanilj till en krämig massa med elvisp. Tillsätt kokande vatten lite i taget under konstant vispande, den ska inte bli kletig utan bara fluffig. Vispa totalt cirka 10 minuter. Räckte att spackla både den lilla och stora tårtan med.

Kristyr
Cirka 4 dl florsocker
1 äggvita
1 krm ättiksprit
Vispas med elvisp tills det blir spår i kristyren. Allt är cirka i detta recept då det beror hur stor äggvitan är och hur hård eller lös kristyr du vill ha.



En inte så snygg tårtbit ovan, men kom på att en bild på insidan av tårtan är ju ändå kul att se, i varje fall enligt mig och vissa andra tårtfreaks! :-P
Förresten så finns jag att följa på Instagram @sandrabakar
Ha nu en fortsatt finfin helg :-) !

1 kommentar: