söndag 8 februari 2009

Havreflarn med chokladsmörkräm

Jag har länge varit sugen på äkta gammeldagsa havreflarn med kräm i , så det passade perfekt att göra idag då jag hade prick det sockret som behövdes till dem .
Dom blev otroligt goda... & jag kan bara tänka på min lilla farmor i himlen...
Det här var en av kakorna som brukade finnas hemma hos henne, därför jag så gärna ville göra dem.
Saknar henne så mycket vissa dagar att det känns som något krasar sönder i mig.
Andra dagar så försöker jag bara att tänka att hon var värd att få somna in & slippa förändras och lida mer.
Men jag kan inte annat än att önska att hon & farfar båda levde & var sådär pigga att de bodde kvar på gården.
Man kunde springa över, sätta sej i farfars gungstol, dingla med benen & prata med farmor medans hon bakade eller pysslade på & farfar var uppe i verkstaden & snickrade fina askar.
Skulle kunna ge så himla mycket för att det skulle vara så igen!

Men men ... Dreamy days...

Gammeldagsa havreflarn med Chokladsmörkräm3 dl havregryn
2 dl strösocker
½ dl sirap
150 smält margarin
½ dl grädde
1½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Chokladsmörkräm: 100 g margarin, 1dl florsocker, 2 tsk kakao & 2 äggulor.

Blanda alla ingredienser till kakan. Lägg matskedstora klickar på en plåt med baklpåtspapper med stora mellanrum.
Grädda i ca 10 minuter i 175 grader.
Låt dem svalna lite och lossa dem sedan med kniv.
Lägg dem på ett galler & blanda ihop smörkrämen. Bred över ett flarn & lägg på ett annat som lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar