torsdag 4 december 2014

Rimbobullar

Nu har jag just bakat Chocolate chip cookie brownies, så ska fika dem då de svalnat :-). Men förra helgen så blev jag sugen på bullar och kom på att Rimbobullar var det riktigt länge sedan jag gjorde så det fick det bli! Är ju så himla gott med nygräddade bullar och riktigt kall mjölk :-) .

Nedan är bild både på de jag gjorde i helgen och de jag gjorde för länge sedan då jag först prövade göra dem :-) . Gjorde i helgen men då med helt en vanlig bulldeg som receptet är på påsen med Vetemjöl från Kungsörnen. Mest bara för att det skulle bli ännu fler bullar än med receptet nedan, men jag har ändå för mig det blev ännu godare med receptet nedan och att de då höll sig mer som hur man vikt dem före jäs och gräddning.


Vaniljkrämsfyllda bullar med glasyr
ca 20 stycken
50 g söt jäst
2 dl kall mjölk
150 g smält avsvalnat smör
½ dl socker
1 ägg
8 - 9 dl vetemjöl

Fyllning : Blanda marsán till vaniljkräm +lite vaniljsocker i
Pensling : Ägg
Florsockerglasyr : 3,5 dl florsocker, 3 msk vatten, 2 tsk vaniljsocker blanda ihop.


 Smula ner jästen i en bunke, lös den med mjölken.
Tillsätt det avsvalnade smälta smöret, socker & ägg, rör om.
Blanda i mjölet & arbeta till en deg.
Dela degen i två & kavla ut till en stor fyrkant. Skär ut rutor ca 9*9 cm stora.
Bred ut lite smör över degen och strö över lite strösocker och antingen vaniljsocker eller kanel. Klicka sedan ut vaniljkräm på alla bitar.
Vik upp hörnen över fyllningen, stoppa i pappersformar & pensla bullarna.
Jäs 30 minuter.
In i ugnen 10 minuter 225 grader.
Låt svalna på galler & garnera med florsockerglasyren och sikta eventuellt lite florsocker över bullarna.






Receptet på Chocolate chip cookie brownies kommer upp om någon dag med! Trevlig kväll och missa inte Ernst jul på tv4 kl 20.00 ;-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar