fredag 5 december 2014

Chocolate chip cookie brownie

Bakade dessa igår, receptet kommer från Roy Fares bok Delicious men jag har ändrat en del på det nedan och det blev riktigt gött :-) . Vill ni göra prick hans recept så är det bara att googla :-) .

Instagram: sandrabakar


Chocolate chip cookie brownie
Cookiedeg
Ingredienser
75 g rumsvarmt normalsaltat smör
50 g farinsocker
50 g strösocker
1 stort ägg 
Nästan 1 tsk äkta vaniljpulver
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
3 dl vetemjöl
70 g mörk choklad (70% kakaohalt) hackad i bitar
Vispa smör, farinsocker och strösocker fluffigt i en bunke.
Tillsätt ägget och blanda väl.
Blanda i resten av ingredienserna och arbeta ihop till en deg.
Låt stå i kylen medan du gör browniesmeten.

Browniesmet
Ingredienser
130 g mörk choklad (70% kakaohalt)
100 g normalsaltat smör

2 dl strösocker
1 stort ägg 
1 krm salt


1 dl vetemjöl
Sätt ugnen på 200 grader och smöra en fyrkantig bakform, cirka 20x20 cm. Täck bottnen med bakplåtspapper.
Hacka chokladen och smält den under omrörning tillsammans med smöret i en kastrull
 på medelvärme.
Ta bort kastrullen från värmen, tillsätt resten av ingredienserna och blanda väl. Fördela smeten jämnt i formen.
Dela cookiedegen i bitar, platta till dem lite och lägg ut på smeten i formen.
Grädda mitt i ugnen i cirka 20-25 minuter.
Låt svalna och skär sedan kakan i cirka 12 bitar. 

Jag tycker de är extra goda kylskåpskalla :-) . 

2 kommentarer:

  1. Hej :-) jag tog mig friheten att dela din fantastiska blogg på min sida på facebook (Goklumpen) hoppas det är ok, annars tar jag bort den. Hälsningar Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda :-) Det är absolut okej, bara roligt att bli delad :-) mvh Sandra

      Radera