fredag 26 december 2014

Årets jultårta!

Vi brukar inte ha just tårta till efterrätt på julafton men i år blev jag så sugen att baka en så nu blir det allt tradition av att ha det som efterrätt :-) Utseendet på jultårtan blev inget julig alls hihi men innehållet är juligt! Mjuka pepparkaksbottnar, lingonsylt och lite vispgrädde blandat med hackad mjölkchoklad är inuti. Runt om tårtan är det whipped cream cheese frosting, en mörk chokladganache rinnande över tårtan och allt det rosa jag spritsat är en vit chokladsmörkräm. Hjärtana har jag gjort av marsipan och stuckit in tandpetare i, fin och enkel dekoration :-) .

Instagram: sandrabakar






Min mjuka pepparkaksbotten
4,5 dl strösocker
6 dl vetemjöl
1 msk malen kanel
3/4 tsk malda nejlikor
3/4 tsk malen ingefära
3/4 tsk salt
2 1/4 tsk bikarbonat
1 1/4 dl matolja
4,5 dl filmjölk 3% fetthalt

Ugn 180 grader.
Jag använde en rund form som är 18-19cm i diameter, klädd med bakplåtspapper.
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt övriga, rör ihop och häll ned smeten i formen. 
Gräddas på något hack under mitten, lägg över ugnsfolie om den börjar få för mycket färg på toppen. Grädda cirka 60-75 minuter, stick i den och kolla så att den inte är lös eller kladdig längre. 
Botten blir cirka 6 cm hög. 

Ni får ha en toppenfin annandag och helg! Kommer så småningom att komma upp recept på ett mycket gott surdegsbröd jag också hade bakat till julafton. Hejsvejs! :-) / Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar