torsdag 23 oktober 2014

Chokladkola

För några dagar sedan kom snön och likaså min julstämning (lite väl tidigt för båda, japp!) Den här chokladkolan gjorde jag några gånger förra julen, så himla god! Jag använde smörpapper att linda in kolorna i, blir fint och de slipper klibba ihop. Blir ju en fin present att ge bort också om man lägger dem tex i en fin burk, ask eller presentpåse :-)  .

Instagram: sandrabakar


Godaste chokladkolan
  • 100 g normalsaltat smör 
  • 4-5 msk kakao 
  • 2 dl vispgrädde 
  • 3 1/2 dl strösocker 
  • 1 dl ljus sirap 
  • 2 msk flytande glykos
    1. Smält matfettet i en tjockbottnad, rymlig kastrull. Dra kastrullen av värmen och vispa ut kakaon i matfettet utan att det bildas klumpar.
    2. Tillsätt grädde, socker, sirap och glykos. Koka kolan tills den är 120°C eller lite längre om man vill ha en hård kola. Har du ingen termometer kan du i stället göra kulprovet.
    3. Smörj en form ca 20 x 20 cm med lite olja, eller täck den med bakplåtspapper. Häll smeten i formen och låt den stelna innan du skär eller klipper den i bitar.

2 kommentarer:

  1. Hej Sandra :)
    din blogg är fantastisk och jag brukar testa dina recept då och då men nu hade jag behövt lite råd om en tårta till en 1-åring. Vår son fyller år nästa vecka och vad hade du tex haft för fyllningar? Har bara tänkt mig grädde och bär ovanpå men vill inte ha en typisk syltfyllning eller vaniljkräm.
    Tack för att du delar med dig av det du gör :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Ber om ursäkt men jag har inte sett din kommentar förrän nu :/ Så du har nog redan bakat till din son förra veckan.. Men skriv igen om du inte gjort det ännu eller om du undrar något annat för jag svarar gärna :)

      Radera